Dan Rather

Dan Rather
Dan Rather

Dan Rather at the Goddard Space Flight Center, September 2007
Born Daniel Irvin Rather, Jr.
October 31, 1931 (1931-10-31) (age 80)
Wharton, Texas, U.S.
Education Sam Houston State University
Occupation Journalist
Spouse(s) Jean Goebel
Children Daughter Robin, son Danjack
Years active 1950–present
Notable credit(s) CBS Evening News anchor
60 Minutes correspondent
(1968–1981; 1999–2006)

Daniel Irvin "Dan" Rather, Jr. (born October 31, 1931) is an American journalist and the former news anchor for the CBS Evening News. He is now managing editor and anchor of the television news magazine Dan Rather Reports on the cable channel HDNet. Rather was anchor of the CBS Evening News for 24 years, from March 9, 1981, to March 9, 2005. He also contributed to CBS's 60 Minutes. Rather became embroiled in controversy about a disputed news report involving the 2004 U.S. presidential election and subsequently left CBS Evening News in 2005, and he left the network altogether after 43 years in 2006.


Early life

Rather's boyhood home being restored at the Wharton County Museum

Daniel Irvin Rather Jr. (/ˈræðər/) was born on October 31, 1931, in Wharton County, Texas, the son of Daniel Irvin Rather, Sr., and the former Byrl Veda Page. The Rathers moved to Houston, and Dan attended Love Elementary School and Hamilton Middle School. He graduated in 1949 from John H. Reagan High School in Houston. In 1953, he received a bachelor's degree in journalism from Sam Houston State University where he was editor of the school newspaper, The Houstonian. At Sam Houston, he was a member of the Caballeros – the founding organization of the currently active Epsilon Psi chapter of the Sigma Chi fraternity.[1] After obtaining his undergraduate degree, Rather briefly attended South Texas College of Law in Houston, which later awarded him an honorary Juris Doctor in 1990. In 1954, Rather enlisted in the United States Marine Corps,[2] but did not complete recruit training because of a childhood bout with rheumatic fever.[3][4]

Early career

Rather began his journalism career in 1950 as an Associated Press reporter in Huntsville, Texas. Later, he was a reporter for United Press (1950–1958), several Texas radio stations, and the Houston Chronicle (1954–1955). Around 1955, Rather did a story on heroin. Under the auspices of the Houston Police, he experienced the drug which he characterized as "a special kind of hell."[5] While at Sam Houston State, Rather worked for KSAM-FM radio in Huntsville, Texas, calling junior high, high school, and Sam Houston State football games.[6] He later spent four seasons as the play-by-play announcer for the University of Houston football team.[7] During the 1959 minor league baseball season, Rather was the play-by-play radio announcer for the Houston Buffs team of the triple A American Association. In 1959, he began his television career as a reporter for KTRK-TV in Houston. Rather was subsequently promoted to the director of news for KHOU-TV, the CBS affiliate in Houston. Ray Miller, news director of KPRC-TV, the NBC affiliate in Houston, also mentored Rather in the early years.

In early September 1961, Rather reported live from the Galveston Seawall as Hurricane Carla threatened the Texas coastline. In his autobiography, Rather notes that back then, television stations did not have their own radar systems, and of course nobody then had the modern computerized radar that combines the radar image with an outline map. So he took a camera crew to a National Weather Service radar station located on the top floor of the Post Office Building on 25th Street in Galveston, where a technician drew a rough outline of the Gulf of Mexico on a sheet of plastic, and held that over the black and white radar display to give Rather's audience an idea of the storm's size and position its eye. His reporting, which has been imitated by countless other reporters, impressed the network executives at CBS, and they offered him a job as a CBS News correspondent. Rather refused CBS's first offer, but accepted its second offer when it came three months later.

On February 28, 1962, Rather left Houston for New York City for a six-month trial initiation. Rather didn't fit in easily on the East Coast, and his first reports for CBS included coverage of the crash of American Airlines Flight 1 in Jamaica Bay, and a less memorable event on the suffocation of children at a hospital in Binghamton. Shortly after, Rather was made chief of CBS's Southwest bureau in Dallas. In 1963, he was appointed chief of the Southern bureau in New Orleans, responsible for coverage of news events in the South, Southwest, Mexico and Central America. It would be only a matter of time before Rather reported on one of the most tragic events in American history.

CBS News

JFK assassination to Watergate

Rather was the first network television journalist to report that U.S. President John F. Kennedy was assassinated in Dallas.[8] In his autobiography, he also claims to be one of the first to see the Zapruder film showing the assassination and the first to describe it on television.[9] The film was not itself shown on television to the general public, and Rather reported the fatal headshot as forcing Kennedy's head to be thrown violently forward, when it was thrown backwards. This misreporting is sometimes included as part of conspiracy theories which purport that the direction in which Kennedy's head moved supports one theory or another.

Later, he reported that some schoolchildren in Dallas had applauded when they were notified of the president's death. Administrators said that, in fact, the thrust of the announcement was that school was to be dismissed early (making the students' delight more understandable). This story infuriated local journalists at then-CBS affiliate KRLD-TV (now Fox owned-and-operated KDFW-TV), who temporarily threw the CBS News staff out of their workspace.[citation needed]

Rather's reporting during the national mourning period following the Kennedy assassination and subsequent events brought him to the attention of CBS News management, which rewarded him in 1964 with the network's White House correspondent position.

After serving as a foreign correspondent for CBS in London in 1965 and Vietnam in 1966, he served his second tenure as White House correspondent during the Richard Nixon presidency. He covered the Watergate investigation as well as the impeachment proceedings. In 1970, he drew the assignment as primary anchor for the CBS Sunday Night News.

CBS Evening News anchor

After President Nixon's resignation in 1974, Rather took the assignment of chief correspondent for the documentary series CBS Reports. He later became a correspondent of the long-running Sunday night news show 60 Minutes, just as the program was moved from a Sunday afternoon time-slot to primetime. Success there (and a threat to bolt to ABC News) helped Rather pull ahead of longtime correspondent Roger Mudd in line to succeed Walter Cronkite as anchor and Managing Editor of CBS Evening News.

Good evening. President Reagan, still training his spotlight on the economy, today signed a package of budget cuts that he will send to Congress tomorrow. Lesley Stahl has the story.

– Rather's first lines in his debut as anchor of The CBS Evening News

Rather assumed the position upon Cronkite's retirement, making his first broadcast on March 9, 1981. From the beginning of his tenure, it was clear that Rather had a significantly different style of reporting the news. In contrast to the avuncular Cronkite, who ended his newscast with "That's the way it is", Rather searched to find a broadcast ending more suitable to his tastes. For one week during the mid-1980s, Rather tried ending his broadcasts with the word "courage" and was roundly ridiculed for it. He eventually found a wrap-up phrase more modest than Cronkite's and more relaxed than his own previous attempt; for nearly two decades, Rather ended the show with "That's part of our world tonight."

While Rather had inherited Cronkite's ratings lead, the success of the Evening News with Rather at the helm fluctuated wildly. After a dip to second place, Rather regained the top spot in 1985 until 1989 when he ceded the ratings peak to rival Peter Jennings at ABC's World News Tonight. By 1992, however, the Evening News had fallen to third place, where it remained until Bob Schieffer, who acted as the interim anchor between Rather and Katie Couric, saw the Evening News rise to #2 ahead of ABC World News Tonight in the wake of the death of Peter Jennings but remaining behind NBC Nightly News.

The traditionally strong journalistic bench of CBS News was weakened in 1984,[citation needed] when new owner Lawrence Tisch oversaw layoffs of thousands of CBS News employees, including correspondents David Andelman, Fred Graham, Morton Dean and Ike Pappas. Fewer videotape crews were dispatched to cover stories and numerous bureaus were closed. Reporting by Peter Boyer of the New York Times indicates that Rather did relatively little to stop this, having already chosen to marginalize the people he considered to be "B" level correspondents.[citation needed]

For a short time from 1993 to 1995, Rather co-anchored the evening news with Connie Chung. Chung had previously been a Washington correspondent for CBS News and anchored short news updates on the west coast. On joining the CBS Evening News, however, she worked to report "pop news" stories that did not fit the style of the broadcast. In one incident, she was on an airplane interviewing Tonya Harding, who was accused of being behind the plot to injure fellow Olympic ice skater Nancy Kerrigan.[citation needed] Chung ultimately left the network, and Rather went back to doing the newscast alone.

At the end of Rather's time as anchor, the CBS Evening News lagged behind the NBC Nightly News and ABC World News Tonight in the ratings, although it was still drawing approximately 7 million viewers a night. Criticism of Rather reached a fever pitch after 60 Minutes II ran his report about President Bush's military record; numerous critics questioned the authenticity of the documents upon which the report was based. Rather subsequently admitted on air that the document's authenticity could not be proved. In the aftermath of the incident, CBS fired multiple members of the CBS News staff but allowed Rather to stay on. Rather retired under pressure as the anchor of the CBS Evening News on March 9, 2005.[citation needed]

Personal life

Rather at South by Southwest 2007; discussing media, the internet, and asking the "hard questions."

Rather married his wife Jean in 1957. They have a son and daughter, and maintain homes in New York City and Austin, TX.[10] Their daughter Robin is an environmentalist and community activist in Austin, Texas. Their son Dan is an assistant district attorney in the District Attorney's office in Manhattan, New York.

Sam Houston State University renamed its mass communications building after Rather in 1994. The building houses The Houstonian and KSHU, the student-run radio and television stations. In May 2007, Rather received an honorary Doctor of Humane Letters from Siena College in Loudonville, New York, for his lifetime contributions to journalism.

A columnist whose work is distributed by King Features Syndicate, Rather continues to speak out against alleged influence in journalism by corporations and governments. At a recent conference in Minneapolis, Minnesota, sponsored by the group Free Press, Rather criticized both local and national news organizations, stating – according to reports – that there is no longer incentive to do "good and valuable news."[11]

On May 28, 2007, Rather compared historical events to events in the Star Wars films in the History Channel special, "Star Wars: The Legacy Revealed".

Journalistic history and influence


During the presidency of Richard Nixon, critics accused Rather of biased coverage against President Nixon. At a Houston news conference in March 1974, Nixon fielded a question from Rather, still CBS's White House correspondent, who said, "Thank you, Mr. President. Dan Rather, of CBS News. Mr. President.... Mr. President...." The room filled with jeers and applause, prompting Nixon to joke, "Are you running for something?" Rather replied "No, sir, Mr. President. Are you?".[12] In his question, Rather accused Nixon of not cooperating with the grand jury investigation and the House Judiciary Committee in relation to the Watergate scandal.[12]

According to NBC’s Tom Brokaw, the network considered hiring him, Brokaw, as its White House correspondent to replace Rather. But these plans were scrapped after word was leaked to the press. The controversy did little to dent Rather's overall tough coverage of the Watergate scandal, which helped to raise his profile.

Afghanistan, Reagan, and George H.W. Bush

During the Soviet Invasion of Afghanistan, Rather was on camera wearing a traditional Mujahadeen headdress and garments while reporting from near the front lines. These reports helped Rather gain prominence with the Evening News audience (and the nickname "Gunga Dan"; Rather's reports were also spoofed by the comic strip Doonesbury). It later turned out that Rather's reports played a role in moving Congressman Charlie Wilson to try to help the struggling mujahideen, which led to the largest-ever CIA covert operation in supplying aid and advanced arms to the mujahideen, which in turn eventually led to the Soviets quitting Afghanistan.[13]

Rather's energy and spirit helped him out-compete Roger Mudd for the anchor spot on the Evening News. Mudd was a more senior correspondent and a frequent substitute anchor for Walter Cronkite on the Evening News, and he also anchored the Sunday evening broadcast. But it was Rather who traveled through Afghanistan when the news led there. A few years into his service as anchorman, Rather began wearing sweaters beneath his suit jacket to soften and warm his on-air perceptions by viewers.[14]

Later during the 1980s, Rather gained further renown for his forceful and skeptical reporting on the Iran-Contra Affair, which eventually led to an on-air confrontation with then Vice President George H. W. Bush: Bush referred to Rather's "dead air incident" saying, "I want to talk about why I want to be President, why those 41 percent of the people are supporting me. And I don't think it's fair to judge my whole career by a rehash on Iran. How would you like it if I judged your career by those seven minutes when you walked off the set in New York?" Rather ignored Bush's comment.[15]

Shortly after Iraq invaded Kuwait, Rather secured an interview with Iraqi leader Saddam Hussein.

There is no powerful and quick strike that a people could deliver, whatever their overall power. The United States depends on the Air Force. The Air Force has never decided a war in the history of wars.
—Saddam Hussein in an interview with Dan Rather on August 29, 1990[16]

On February 24, 2003, Rather conducted another interview with Hussein before the 2003 Invasion of Iraq. In the interview, Hussein invited Rather to be the moderator of a live television debate between himself and George W. Bush. The debate never took place.

The Wall Within

On June 2, 1988, Rather hosted a CBS News special, The Wall Within. In it, he interviewed six former servicemen, each of whom said he had witnessed horrible acts in Vietnam. Two of the men said that they had killed civilians, and two others said that they had seen friends die. Each talked about the effects the war had upon their lives – including depression, unemployment, drug use and homelessness.

In their book Stolen Valor: How the Vietnam Generation Was Robbed of its Heroes and its History, authors B. G. Burkett and Glenna Whitley said they had obtained the service records of all six men, documenting where each was stationed during the Vietnam War. According to the records, the authors said, only one of the men was actually in Vietnam; he claimed to have been a 16-year-old Navy SEAL but, said Burkett and Whitley, the records listed him as an equipment repairer.

Killian documents

On September 8, 2004, Rather reported on 60 Minutes Wednesday that a series of memos critical of President George W. Bush's Texas Air National Guard service record had been discovered in the personal files of Lt. Bush's former commanding officer, Lt. Col. Jerry B. Killian.[17] Once copies of the documents were made available on the internet, their authenticity was quickly called into question. Much of this was based on the fact that the documents were proportionally printed and displayed other modern typographic conventions unavailable on military typewriters of the 1970s. This led to claims that the memos were forgeries.[18] The accusations then spread over the following days into mainstream media outlets including The Washington Post,[19] The New York Times,[20] and the Chicago Sun-Times.[21]

Rather and CBS initially defended the story, insisting that the documents had been authenticated by experts.[22] CBS was contradicted by some of the experts it originally cited,[23] and later reported that its source for the documents – former Texas Army National Guard officer Lt. Col. Bill Burkett – had misled the network about how he had obtained them.[24]

On September 20, CBS retracted the story. Rather stated, "If I knew then what I know now, I would not have gone ahead with the story as it was aired, and I certainly would not have used the documents in question."[25] The controversy has been referred to by some as "Memogate" and "Rathergate."[26]

Following an investigation commissioned by CBS,[27][28][29] CBS fired story producer Mary Mapes and asked three other producers connected with the story to resign. Many believe Rather's retirement was hastened by this incident.[30] On Thursday, September 20, 2007, Rather was interviewed on Larry King Live commenting "Nobody has proved that they were fraudulent, much less a forgery. ... The truth of this story stands up to this day."[31]

In a 2010 issue of TV Guide, Rather's report was ranked #3 on a list of TV's ten biggest "blunders".[32]


On September 19, 2007, Rather filed a $70 million lawsuit against CBS, its former parent company Viacom; CBS President and CEO Leslie Moonves; Sumner Redstone, chairman of both Viacom and CBS; and Andrew Heyward, former president of CBS News. Rather accused the network and its ownership and management of making him a "scapegoat" in the Killian story. A CBS spokesman claimed that the lawsuit was "old news" and "without merit".[33] On September 21, 2009, Rather's lawyers claimed that Bush's military service would be proven to be a sham and Rather would be vindicated.[34] On September 29, 2009, a New York state appeals court dismissed Rather's lawsuit against CBS.[35] On January 12, 2010, New York's top court refused to reinstate Rather's $70 million breach-of-contract lawsuit against CBS Corp.

Departure from the CBS Evening News

"We've shared a lot in the 24 years we've been meeting here each evening, and before I say 'Good night' this night, I need to say thank you. Thank you to the thousands of wonderful professionals at CBS News, past and present, with whom it's been my honor to work over these years. And a deeply felt thanks to all of you, who have let us into your homes night after night; it has been a privilege, and one never taken lightly.

Not long after I first came to the anchor chair, I briefly signed off using the word, 'Courage.' I want to return to it now, in a different way: to a nation still nursing a broken heart for what happened here in 2001, and especially to those who found themselves closest to the events of September 11; to our soldiers, sailors, airmen and Marines, in dangerous places; to those who have endured the tsunami, and to all who have suffered natural disasters, and must now find the will to rebuild; to the oppressed and to those whose lot it is to struggle in financial hardship or in failing health; to my fellow journalists in places where reporting the truth means risking all; and to each of you, Courage."

For the CBS Evening News, Dan Rather reporting. Good night.'[36]
—Dan Rather's speech at the end of his farewell newscast

Rather retired as the anchorman and Managing Editor of the CBS Evening News in 2005; his last broadcast was Wednesday, March 9, 2005. He had worked as the anchorman for 24 full years, the longest tenure of anyone in American television history, and for a short time continued to work as a correspondent for 60 Minutes. Bob Schieffer, a fellow Texan and host of Face the Nation, took over Rather's position on an interim basis, with Katie Couric replacing Schieffer in 2006.

Since retiring, Rather has spoken out strongly about what he perceives as a lack of courage by American journalists. On January 24, 2006, Rather spoke to a Seattle audience. Before the speaking engagement, he told a newspaper reporter, "In many ways on many days, [reporters] have sort of adopted the attitude of 'go along, get along.'"

"What many of us need is a spine transplant", Rather added. "Whether it's City Hall, the State House, or the White House, part of our job is to speak truth to power."[37]

Departure from CBS News

In June 2006, reports surfaced that CBS News would most likely not renew Dan Rather's contract.[38] According to a Washington Post article, sources from CBS said that executives at the network decided "there is no future role for Rather".

On June 20, 2006, CBS News and Sports president Sean McManus announced that Rather would leave the network after 44 years.[39][40] Rather issued a separate statement which accompanied the news of the departure:[41]

I leave CBS News with tremendous memories. But I leave now most of all with the desire to once again do regular, meaningful reporting. My departure before the term of my contract represents CBS's final acknowledgement, after a protracted struggle, that they had not lived up to their obligation to allow me to do substantive work there. As for their offers of a future with only an office but no assignments, it just isn't in me to sit around doing nothing. So I will do the work I love elsewhere, and I look forward to sharing details about that soon.

Rather has since resumed his career as a producer with HDNet, a high-definition cable television station, and as of October 24, 2006, hosts Dan Rather Reports – a weekly one-hour show. A guest contributor on The Chris Matthews Show and on The Daily Show, Rather has formed an independent company called News and Guts Media and is reported to be working on a book.[42]


He has received numerous Emmy Awards, several Peabody Awards, and various honorary degrees from universities.

Award Year Program Title
Peabody 1975 CBS News
Peabody 1976 60 Minutes
Peabody 1994 CBS Reports: D-Day
Peabody 1995 CBS Reports: In the Killing Fields of America
Peabody 2000 48 Hours: Heroes Under Fire
Peabody 2001 60 Minutes II: Memories of a Massacre
Peabody 2004 60 Minutes II: Abuse at Abu Ghraib


As one of the last broadcast news journalists from the era of the "Big Three" network news primacy, Rather was highly regarded within his profession by many long-serving journalists. Rather has, however, been the object of criticism from many people who accuse him of having a liberal bias. Still others have expressed dislike for Rather's on-air delivery or argued that Rather was too "ham-handed", "pseudo-folksy" or "old-fashioned."

Claims of bias

For much of his career, Rather has been the target of critics who have accused him of having a liberal bias.[43][44]

Rather's on-screen comments and election-night reporting have come under attack as well, dating back to Richard Nixon's presidency. In a June 2002 interview with Larry King, his long-time co-worker (and self-described liberal) Andy Rooney stated that Rather is "transparently liberal".[45]

During the weeks following the Killian documents stories, Rather received widespread criticism from other journalists and historians.[46] In an interview with commentator Bill Maher, Rather accused Fox News Channel of receiving "talking points" from the Republican-controlled White House. Fox News commentator Bill O'Reilly, who had defended Rather during the Killian documents incident, criticized Rather for not offering any evidence to support the claim.[47]}}

In 2002, Bernard Goldberg published a book with the title Bias, speaking mainly of liberal bias in the news. In the book, Goldberg used Dan Rather as a primary example of a news anchor with a liberal bias. He also criticizes the anchor for his criticisms about President George W. Bush and Vice President Dan Quayle about their military service, when Rather's own service had been brought into question.[4]

Fairness and Accuracy in Reporting has accused Rather of having "an unwillingness to challenge official power and policy" in his reporting.[48] Investigative reporter Mark Hertsgaard characterized Rather as a "stern anti-Communist" during the Reagan administration for allegedly having "reported the pronouncements of public officials with considerable respect".[49]

In April 2001, according to a front-page story in The Washington Post, Rather spoke at a Democratic party fundraiser in Austin, Texas, where he was the featured speaker. One of the official hosts for the fundraiser was Rather's daughter, Robin Rather; Rather said that he didn't realize that his daughter was a host of the fundraiser. Rather also said that he didn't realize that the event was a partisan fundraiser, although he did realize that after he arrived at the event. Rather did not say that his speech was a mistake or that he would not have attended if he realized beforehand that he was being used to raise funds for the party.[50]

Criticism from Walter Cronkite

During an appearance on CNN's American Morning, former CBS anchor Walter Cronkite said about Rather: "It surprised quite a few people at CBS and elsewhere that, without being able to pull up the ratings beyond third in a three-man field, that they tolerated his being there for so long." Cronkite also stated that Bob Schieffer's succession was long overdue.[51]

Notable incidents/Controversies

1968 Democratic convention

During live coverage of the 1968 Democratic National Convention, Rather attempted to interview a delegate from Georgia who appeared as though he was being forcibly removed by men without identification badges.

As Rather approached the delegate to question the apparent strong-arm tactics of the Chicago political machine, he was punched in the stomach by one of the men, knocking him to the ground. "He lifted me right off the floor and put me away. I was down, the breath knocked out of me, as the whole group blew on by me...In the CBS control room, they had switched the camera onto me just as I was slugged."

Chicago cab ride

On November 10, 1980, Rather landed at Chicago's O'Hare International Airport and got into a cab. He asked the cab driver to take him to the home of Studs Terkel whom he was interviewing for 60 Minutes. The cab driver couldn't locate the address and Rather felt that he was being ripped off. When he asked to be let out of the cab, the cabbie asked for the fare. Rather refused to pay and the cabbie sped off through the streets of downtown Chicago looking for the police. Rather shouted out the window that he was being kidnapped and eventually the police pulled over the cab. Rather later refused to press charges against the cabbie and CBS paid the $12.55 fare.

Galloway Suit Won by CBS

In 1980, Rather and CBS were taken into court when Carl Galloway, a California doctor, claimed that a report on 60 Minutes wrongfully implicated him in an insurance fraud scheme. CBS stated Galloway had signed the bogus report and was suing Rather because he was upset at being caught. The jury sided with CBS and Rather and they won the case.[52] During the trial, Galloway's side used outtakes from the TV report showing that one interview was rehearsed.[52]

"Kenneth, what is the frequency?"

On October 4, 1986, as Rather was walking along Park Avenue in Manhattan to his apartment, he was attacked and punched from behind by a man who demanded to know, "Kenneth, what is the frequency?", while a second assailant also chased and beat him. As the assailant pummeled and kicked Rather, he kept repeating the question over and over again. In describing the incident, Rather said, "I got mugged. Who understands these things? I didn't and I don't now. I didn't make a lot of it at the time and I don't now. I wish I knew who did it and why, but I have no idea."

The incident and Rather's account led some to doubt the veracity of Rather's story, although the doorman and building supervisor who rescued Rather fully confirmed his version of events. The story entered popular lore and remained unsolved for some time. The incident inspired a song called "Kenneth, What's the Frequency?" by the band Game Theory in 1987. In October 1990, the phrase "What's the frequency, Kenneth?" appeared in an issue of the Daniel Clowes comic Eightball[53] as part of the serialized graphic novel Like a Velvet Glove Cast in Iron, and was revealed in a later episode to be a key part of the Mister Jones conspiracy theory.[54] Also in 1990, Scott McCloud used the phrase in the first 24-hour comic. In 1994 the band R.E.M. released the song "What's the Frequency, Kenneth?" on the album Monster. The phrase became the subject of many jokes over the years and slang for a confused or clueless person. Rather was a good sport about it, and actually sang with R.E.M. during a soundcheck prior to a gig at Madison Square Garden, New York, which was shown the following night on The Late Show With David Letterman before their performance of Crush with Eyeliner.

In 1997, a TV critic writing in the New York Daily News solved the mystery, and published a photo of the alleged assailant, William Tager. Rather confirmed the story: "There's no doubt in my mind that this is the person." "William Tager's identity as the man who attacked Mr. Rather was established in the course of an investigation by my office", said New York District Attorney Robert M. Morgenthau.[55]

Tager was sentenced to a 25-year prison sentence for killing NBC stagehand Campbell Montgomery outside The Today Show studio in 1994. He was paroled in October 2010 and is believed to be living in New York City. [56]

In the December 2001 issue of Harper's Magazine, writer Paul Limbert Allman speculated that postmodern fiction writer Donald Barthelme (who died in 1989) had somehow orchestrated, or was otherwise connected to, the attack through other unnamed persons, citing unusual passages in Barthelme's writing, including the phrase "What is the frequency?", a recurring character named Kenneth, and a short story about a pompous editor named Lather. Limbert also uncovered the facts that Barthelme and Rather were likely to have known each other professionally early in their careers.[57] The article was adapted into two plays, both entitled "Kenneth, What Is the Frequency?" The first was by Ian Allen and Monique LaForce and debuted in Washington, D.C., in 2003.[58] The second, written by Allman himself, premiered in Edinburgh, Scotland, in 2004.[59]

In the 2006–07 graphic novel Shooting War, the fictional Dan Rather of the year 2011 it portrays has adopted the personal motto, "The frequency is courage." In the 2006 film Land of the Blind, the phrase briefly appears on a blackboard in a re-education camp for opponents of the dystopian regime led by Donald Sutherland.[60]

The phrase and a coincidental similarity to Rather by a fictional hero is worked into the book called 'Lady Slings The Booze' by author Spider Robinson. It uses a fictional set-up to explain the mugging incident.


For one week in September 1986, Rather signed off his broadcasts to CBS with the single word "Courage". Apparently it was just a signature line and had nothing to do with the news at the time (which included the Joseph Cicippio abduction and a threat by Arab extremists to "become familiar with your skyscrapers and extend the terror campaign to the United States"), although TV critic Peter Boyer suggested it may have been in response to recent staff cutbacks at CBS News.[citation needed] Other newscasters ridiculed and parodied Rather, and he dropped it.[citation needed] Afterward, he said "And that's part of our world." On his last CBS Evening News broadcast, he once again signed off with "Courage", this time linking it to the September 11, 2001 attacks, as well as to courage shown by fellow journalists.

Dead air

On September 11, 1987, Rather walked off the set in anger just before a remote Evening News broadcast from Miami, where Pope John Paul II had begun a rare U.S. tour, when a U.S. Open tennis match was being broadcast into the time scheduled for the newscast. He was upset that the news was being cut into to make room for sports and discussed it with the sports department. The Steffi Graf-Lori McNeil tennis match coverage then ended sooner than expected at 6:32 p.m., but Rather was nowhere to be found. (CBS Sports had finally agreed to break away immediately after the match without commentary.) Over 100 affiliates broadcast six minutes of dead air.[61] The next day, Rather apologized for leaving the anchor desk. The following year, when Rather asked then Vice President Bush about his role in the Iran-Contra affair during a live interview, Bush responded by saying, "Dan, how would you like it if I judged your entire career by those seven minutes when you walked off the set in New York?"[62]


Rather is known for his many off-the-cuff colorful analogies and descriptions during live broadcasts. Similar to those used by baseball announcer Red Barber, cycling commentator Phil Liggett and Formula 1 commentator Murray Walker, these "Ratherisms" are also called "Texanisms" or "Danisms" by some. A few of the more colorful ones, several of which were used throughout the 2008 HBO made-for-TV movie Recount about the 2000 Election, include:[63]

  • "This race is shakier than cafeteria Jell-O."
  • "Things are getting hotter than a Times Square Rolex."
  • "This thing is as tight as the rusted lugnuts on a '55 Ford."
  • (When Georgia was called for Clinton in 1992) "Clinton is off to a start, rolling like a big wheel through a Georgia cotton field."
  • "This race is tight like a too-small bathing suit on a too-long ride home from the beach."
  • "He swept through the South like a tornado through a trailer park."
  • "Don't bet the trailer money on it yet."
  • "It's a ding-dong battle back and forth."
  • "Look at that. Can't get a cigarette paper between 'em."
  • "His chances are slim to none right now, and if he doesn't carry Florida, Slim will have left town."
  • "If a frog had side pockets, he'd carry a hand gun."
  • "You would sooner find a tall talking broccoli stick to offer to mow your lawn for free."
  • "Turn the lights down, the party just got wilder."
  • "It's cardiac-arrest time in this presidential campaign."
  • "It's too early to say he has the whip hand."
  • "It's about as complicated as a wiring diagram to some dynamo."
  • "This election swings like one of those pendulum things."
  • "This will show you how tight it is – it's spandex tight."
  • "Al Gore has his back to the wall, shirt tails on fire with this race in Florida."
  • "Smelling salts for all Democrats, please."
  • "Maybe you can bring some perspective on this, we're plumb out."
  • "When the going gets weird, anchor men punt."
  • "She didn't go to school just to eat her lunch."
  • "[President Obama] couldn't sell watermelons if you gave him the state troopers to flag down the traffic." (his characterization of the Republican Party's assessment of Obama) [64]

In pop culture

He has been referenced in the television shows Saturday Night Live and Family Guy and many films. An animated caricature of him made a cameo appearance in the JibJab political cartoon, Good to Be in D.C.

In 2004, he was featured in the documentary film Barbecue: A Texas Love Story by Austin-based director Chris Elley. Two years later, Rather and Elley educated a group of New Yorkers in Madison Square Park about the true meaning of BBQ and its significance to the identity of the Lone Star State. Rather began the discussion with a direct statement: "Let's get this straight folks. If it ain't beef and it ain't in Texas, then it ain't barbecue."

In the 2006–07 graphic novel Shooting War, which is set in the year 2011, an 80-year-old Dan Rather is shown to be one of the last journalists still reporting from Iraq.

Rather had a cameo in the premiere of the Fall 2007 drama Dirty Sexy Money on ABC television.

He guest-starred as himself in The Simpsons episode, "E Pluribus Wiggum".

Rather appeared on "The Daily Show" in May 2009 wearing an Afro wig and mutton-chop sideburns to narrate a segment about the late former President Nixon eating a burrito, as a parody of MSNBC's extensive coverage of President Obama and Vice President Biden's hamburger lunch.[65]

Rather appears in the 2008 award-winning documentary Boogie Man: The Lee Atwater Story.

A character "Dano", a spot-on imitation of Rather, appears on the Brad and Britt morning show on WZTK radio, 101.1 FM, in Burlington, North Carolina. The show is heard weekday mornings. Features of the imitation include mentioning "I have the documents" whenever a dubious claim is made. Dano is also heard sometimes interviewing President Obama's teleprompter.


Under predecessor Walter Cronkite, CBS Evening News was a strong #1 in the ratings, and Rather maintained a small ratings lead for a few years among the networks' news broadcasts through the early 1980s. However, Tom Brokaw and his NBC Nightly News and Peter Jennings of ABC News World News Tonight both became more popular than Rather's broadcast.


  • "There's an old saying that you should marry a girl from Texas because no matter how tough things get, she's tougher."
  • "I cannot remember a time when I didn't want to be a reporter."
  • During the newscast on May 21, 1980 regarding the Mount St. Helens eruption, Rather (who was substituting for Cronkite) stated "It is an event that defies superlatives."
  • "You can't be a good reporter and not regularly be involved in some kind of controversy."
  • In reference to the CBS News, while referring to Katie Couric, Rather stated that "the mistake was to try to bring the 'Today' show ethos to the 'Evening News,' and to dumb it down, tart it up in hopes of attracting a younger audience."[66]
  • Mistakenly referred to Barack Obama as Osama bin Laden. "I have a respect for Jesse Jackson. That he was an important figure in paving the way for an Osama bin Laden to appear."[67]


  1. ^ "Sigma Chi: Epsilon Psi Chapter/Sam Houston State University Home Page". http://www.shsu.edu/~eng_wpf/samsigs.html. Retrieved 2008-03-08. 
  2. ^ "Dan Rather Biography". Encyclopedia of World Biography. www.notablebiographies.com. September 2005. http://www.notablebiographies.com/news/Ow-Sh/Rather-Dan.html. Retrieved 2008-10-29. 
  3. ^ Vernon, Wes (January 16, 2002). "Expert: Dan Rather Exaggerates Military Record". Newsmax.com. Newsmax Media. http://archive.newsmax.com/archives/articles/2002/1/15/205545.shtml. Retrieved 2008-10-29. 
  4. ^ a b Goldberg, Bernard (2002). Bias: A CBS Insider Exposes How the Media Distort the News. Regnery Publishing. ISBN 978-0-89526-190-8. http://books.google.com/?id=SX2uNnWbvEQC. 
  5. ^ Ladies' Home Journal, July 1980. Dan Rather interview.
  6. ^ Horn, Barry. http://nl.newsbank.com/nl-search/we/Archives?p_product=DM&p_theme=dm&p_action=search&p_maxdocs=200&p_topdoc=1&p_text_direct-0=0F0547548FD0D314&p_field_direct-0=document_id&p_perpage=10&p_sort=YMD_date:D&s_trackval=GooglePM. 
  7. ^ "A Rather good color man". CNN. http://sportsillustrated.cnn.com/inside_game/peter_king/news/2001/11/05/mmqb/. Retrieved April 30, 2010. 
  8. ^ Walter Cronkite (1963-11-22). CBS News. http://www.youtube.com/watch?v=2K8Q3cqGs7I&#t=03m16s. Retrieved 2010-10-24.  . NBC News. 1963-11-22. http://www.youtube.com/watch?v=oZaGMnNJin4&#t=05m50s. Retrieved 2010-10-24.  Rather determined the death before the official announcement. NBC reported the death only after the White House announced it.
  9. ^ Oswald's_Ghost. American Experience. 
  10. ^ "Dan Rather Retorting". Texas Monthly. March 2005. 
  11. ^ Eggerton, John (6/8/2008). "Former CBS anchor lashes out at corporate news at media reform conference in Minneapolis". Broadcasting & Cable. http://www.broadcastingcable.com/article/CA6568264.html?rssid=193. 
  12. ^ a b "Richard Nixon: Question-and-Answer Session at the Annual Convention of the National Association of Broadcasters, Houston, Texas". American Presidency Project. March 19, 1974. http://www.presidency.ucsb.edu/ws/index.php?pid=4391. 
  13. ^ Hunter, Stephen (December 21, 2007). "'Charlie Wilson': Firing on All Cylinders". The Washington Post: p. C01. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/12/20/AR2007122002416.html. Retrieved March 8, 2008. 
  14. ^ Dowd, Maureen (January 11, 2004). "The Argyle General". The New York Times. http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9D0CE0DF1730F932A25752C0A9629C8B63. Retrieved March 8, 2008. 
  15. ^ Boyer, Peter J. (1988-01-26). "Rather's Questioning of Bush Sets Off Shouting on Live Broadcast". The New York Times. http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=940DE4DC1330F935A15752C0A96E948260&sec=&spon=&pagewanted=all. Retrieved 2008-11-06. 
  16. ^ "Persian Gulf Region". Air University, United States Air Force. http://www.au.af.mil/au/aul/bibs/pgwar/pergul1.htm. 
  17. ^ "New Questions On Bush Guard Duty". CBS News. September 8, 2004. http://www.cbsnews.com/stories/2004/09/08/60II/main641984.shtml. Retrieved 2007-10-11. 
  18. ^ What Blogs Have Wrought
  19. ^ Rather Defends CBS Over Memos on Bush Washington Post September 10, 2004
  20. ^ Memos on Bush Are Fake but Accurate, Typist Says New York Times
  21. ^ CBS falls for Kerry campaign's fake memo Chicago Sun-Times September 12, 2004 (Requires archive access)
  22. ^ USATODAY.com – Amid criticism, CBS stands by its reports
  23. ^ Expert Cited by CBS Says He Didn't Authenticate Papers Washington Post, September 14, 2004
  24. ^ "Rather On The Document Errors". CBS News. September 20, 2004. http://www.cbsnews.com/stories/2004/09/20/eveningnews/main644664.shtml. 
  25. ^ Dan Rather Statement On Memos, CBS, September 20, 2004
  26. ^ Bloggers Freer Than Reporters? Slate, Jack Shafer, April 8, 2005
  27. ^ CBS ousts 4 over Bush Guard story – Politics – MSNBC.com
  28. ^ Nieman Watchdog – Commentary – The Boccardi – Thornburgh report leaves some questions unanswered
  29. ^ CBS News. http://wwwimage.cbsnews.com/htdocs/pdf/complete_report/appendix_4.pdf. 
  30. ^ Dan Rather to Step Down at CBS, Anchor's Decision Comes Amid Probe of Flawed Bush Report Washington Post November 23, 2004
  31. ^ Rather: I was forced to step down
  32. ^ Battaglio, Stephen. "The Blunder Years", TV Guide, November 1, 2010, Pages 20–21
  33. ^ Dan Rather files $70M suit against CBS Sept. 19, 2007
  34. ^ Martinez, Jose (September 29, 2009). "Appeals court tosses Dan Rather's $70M suit against CBS". Daily News (New York). http://www.nydailynews.com/entertainment/tv/2009/09/29/2009-09-29_appeals_court_tosses_dan_rathers_70m_suit_against_cbs.html. 
  35. ^ Yahoo! Search - Web Search
  36. ^ Dan Rather Delivers Final Newscast CBS Anchor Signs Off After 24 Years | Academy of Television Arts & Sciences
  37. ^ Sam Skolnik, Demand solid news, Rather urges, Seattlepi.com, January 25, 2006
  38. ^ Source Says Dan Rather Nearing CBS Exit, CBS, June 15, 2006[dead link]
  39. ^ David Bauder, Dan Rather Signs Off, CBS, June 20, 2006
  40. ^ Rather Leaves CBS in Bitter End to 44 Years, The New York Times, June 20, 2006[dead link]
  41. ^ Harsh words as Rather leaves CBS, CNN, June 21, 2006[dead link]
  42. ^ Dana, Rebecca (2006-09-11). "Fall In, Scamps!". New York Observer. Archived from the original on 2006-10-22. http://web.archive.org/web/20061022064317/http://www.observer.com/20060911/20060911_Rebecca_Dana_media_nytv.asp. Retrieved 2006-11-07. 
  43. ^ Dan Rather: a pioneer and a lightning rod at Christian Science Monitor.
  44. ^ Dropping the anchorman at The Economist.
  45. ^ Interview With Andy Rooney, CNN, June 5, 2002
  46. ^ In Rush to Air, CBS Quashed Memo Worries Washington Post – September 19, 2004
  47. ^ O'Reilly, Bill (December 4, 2006). "Dan Rather Owes FOX News an Apology". FOX News. http://www.foxnews.com/story/0,2933,234144,00.html. 
  48. ^ "Rather's Retirement and "Liberal Bias"". Fairness and Accuracy in Reporting. 2005-03-02. http://www.fair.org/index.php?page=2460. Retrieved 2008-12-21. 
  49. ^ Hertsgaard 1988, p. 167
  50. ^ Kurtz, Howard (4 April 2001). "Rather Spoke at Democratic Fundraiser". The Washington Post: p. A1. http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/A34557-2001Apr3?language=printer. Retrieved 22 September 2011. 
  51. ^ From the March 8, 2005 edition of American Morning on CNN (transcript). Quoted in Vasquez, Diego (2005-03-07). "Bitter-sweet so-long for Dan Rather". Media Life Magazine. http://www.medialifemagazine.com/news2005/mar05/mar07/4_thurs/news2thursday.html. Retrieved 2009-01-16. 
  52. ^ a b Woo, Elaine (January 12, 2009). "William W. Vaughn dies at 78; lawyer defended Dan Rather in '83 slander case". LA Time. http://articles.latimes.com/2009/jan/12/local/me-vaughn12. 
  53. ^ Eightball No. 4, p. 5. (Fantagraphics Books, 1990)
  54. ^ Eightball No. 7, p. 11. (Fantagraphics Books 1991)
  55. ^ No Doubt in Rather Case, New York Times, November 5, 2004
  56. ^ "Alleged Rather attacker paroled but, Kenneth, the frequency remains unclear" -- A Few Tasteful Snaps blog
  57. ^ "Dan Rather is the sphinx of our time, and his riddle is 'Kenneth, what is the frequency?'", Paul Limbert Allman, Harper's Magazine 2001
  58. ^ "Kenneth, What Is The Frequency" at cherryredproductions.com
  59. ^ Gritten, David, Edinburgh reports: stew of strange ideas at The Daily Telegraph
  60. ^ Land of the Blind (2006) - IMDb
  61. ^ Boyer, Peter J. (1987-09-13). "Rather Walked Off Set of CBS News". The New York Times. http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9B0DE0DD1238F930A2575AC0A961948260&sec=&spon=&pagewanted=all. 
  62. ^ http://www.youtube.com/watch?v=yY4IuUByd_I
  63. ^ Dan Rather at FamousTexans.com
  64. ^ "Dan Rather Makes 'Watermelon' Quip in Depicting GOP Attacks on Obama". Fox News. March 8, 2010. http://www.foxnews.com/politics/2010/03/08/dan-makes-watermelon-quip-depicting-gop-attacks-obama/. 
  65. ^ "Nixon Has a Burrito". The Daily Show airdate = May 6, 2009. Comedy Central.
  66. ^ CBS Chief: Rather's Remarks About Couric 'Sexist' June 12, 2007
  67. ^ Rather Calls Obama 'Osama Bin Laden,' Will Media Notice?

Further reading

External links

Media offices
Preceded by
Walter Cronkite
CBS Evening News anchor
March 9, 1981–March 9, 2005
co-anchor with Connie Chung (1993–1995)
Succeeded by
Bob Schieffer

Wikimedia Foundation. 2010.

Игры ⚽ Поможем решить контрольную работу

Look at other dictionaries:

  • Dan Rather — Daniel Irvin Rather Jr., connu sous le diminutif de Dan Rather (né le 31 octobre 1931 à Wharton au Texas), est un journaliste américain, présentateur vedette du CBS Evening News du 9 mars 1981 au 9  …   Wikipédia en Français

  • Dan Rather — (2006) Daniel Irvin Rather Jr. (* 31. Oktober 1931 in Wharton, Wharton County, Texas) ist ein US amerikanischer Journalist. Er war 24 Jahre lang (vom 9. März 1981 bis zum 9. März 2005) Nachrichtensprecher der CBS Abendnachrichten. Danach… …   Deutsch Wikipedia

  • Dan Rather Reports — is a weekly news television show hosted by former CBS news anchor Dan Rather that airs on HDNet. After being broadcast, episodes are available on DVD and in the iTunes Store. Like all HDNet programming it is broadcast in high definition. The show …   Wikipedia

  • Dan Rather — ➡ Rather * * * …   Universalium

  • Dan John Miller — and Tracee Mae Miller Background information Occupations Musician, Singer Songwriter, Actor …   Wikipedia

  • Rather — is a family name. It is also an adverb in the English language.Rather may refer to:* Dan Rather, news presenter * Elizabeth Rather, expert in the computer programming language Forthsurname …   Wikipedia

  • Rather — ist der Name folgender Personen: Rather von Verona (um 887 974), Theologe und Bischof von Verona und Lüttich Dan Rather (* 1931), US amerikanischer Journalist Diese Seite ist eine Begriffsklärung zur Unterscheidung mehrerer …   Deutsch Wikipedia

  • Dan Hamilton — Holby City character Adam Astill as Dan Hamilton First appearance Blue Valentine 15 February 2011 …   Wikipedia

  • Dan Lungu — Born September 15, 1969(1969 09 15) Botoşani Occupation novelist, short story writer, sociologist, poet, dramatist, journalist Nationality Romanian Period 1995 …   Wikipedia

  • Dan Kiley — Dan Kiley …   Wikipedia

Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”