Information war during the 2008 South Ossetian war

Information war during the 2008 South Ossetian war
2008 South Ossetia war
Georgia, Ossetia, Russia and Abkhazia (en).svg

Information war
International reaction
Humanitarian impact & response
Financial impact
International recognition of
Abkhazia and South Ossetia

Reconstruction efforts

Related topics

2008 Georgia–Russia crisis
Georgian–Ossetian conflict
Georgian–Abkhazian conflict
Ossetian–Ingush conflict

This box: view · talk · edit

The 2008 South Ossetia War included an extensive information war, fought over historically poor communications infrastructure in the region.[1]

  • "I agree we lost the information war in the first few days, but we have nothing to hide here"
— Russian Defence Ministry spokesman Andrei Klyuchnikov[2]
  • "Georgia has lost the information war since, unfortunately, foreign agencies frequently relied on Russian news sources controlled by the Kremlin. These would spread inaccurate news which foreign media had to reject later."
— Malkhaz Gulashvili, President of The Georgian Times Media Holding[3]



Russian Deputy Foreign Minister Grigory Karasin accused foreign media[dated info] of pro-Georgian bias in their coverage of the conflict between Georgia and Russia over breakaway South Ossetia. "We want television screens in the West to be showing not only Russian tanks, and texts saying Russia is at war in South Ossetia and with Georgia, but also to be showing the suffering of the Ossetian people, the murdered elderly people and children, the destroyed towns of South Ossetia, and Tskhinvali. This would be an objective way of presenting the material," he said in a statement to Russian news agencies. Western media coverage of the events in the separatist republic is "a politically motivated version" in the eyes of government officials.[4] Many Western media editors disagreed. however, The Washington Post, for example, argued that Moscow was engaging in "mythmaking".[5]

On August 11, 2008, Russia Today TV accused CNN of presenting video footage of destruction in Tskhinvali in South Ossetia, shot by a Russia Today cameraman, as pictures of destruction in Gori.[6] CNN has not denied the accusation. Western media has defended its coverage, with Chris Birkett, executive editor of Sky News saying: "I don't think there’s been a bias. Accusations of media bias are normal in times of war. We’ve been so busy with the task of newsgathering and deployment that the idea we've managed to come up with a conspiratorial line in our reporting is bananas." CNN has also defended its coverage.[7]

William Dunbar, a reporter for Russia Today TV in Georgia, resigned in protest of alleged bias in the Russian media. He "claimed he had not been on air since he mentioned Russian bombing of targets inside Georgia.... He told The Moscow Times: "The real news, the real facts of the matter, didn't conform to what they were trying to report, and therefore, they wouldn't let me report it. I felt that I had no choice but to resign."" However one senior journalist from Russia Today TV called Dunbar's allegations of bias "nonsense". "The Russian coverage I have seen has been much better than much of the Western coverage," he said, adding, "My view is that Russia Today is not particularly biased at all. When you look at the Western media, there is a lot of genuflection towards the powers that be. Russian news coverage is largely pro-Russia, but that is to be expected."[7]

August 12 through 15

Human Rights Watch initially called the Russian death toll figure of 2,000 unfounded, citing a doctor who said that between August 6 to 12 the hospital treated 273 wounded, more military than civilian. The doctor also said that 44 bodies had been brought to the hospital since the fighting began, both military and civilian. According to HRW, "the doctor was adamant that the majority of people killed in the city had been brought to the hospital before being buried". Human Rights Watch group stated later, however, that

"The 44 figure became the subject of controversy as some mistakenly characterized this as Human Rights Watch's definitive figure on civilian casualties, and others used this as evidence of bias. We were fully aware and noted in media statements that the figures provided from Tskhinvali hospital were not a comprehensive tally. Some of the residents killed in Tskhinvali and especially in the outlying villages were never brought to the hospital; instead, a number of people were buried beside their homes."

Human Rights Watch also state that "Human Rights Watch does not have the capacity to make a definitive estimate as to the number of civilian casualties." But they site different investigation groups, which provide numbers between 160 to 300-400 civilian casualties.[8] Anna Neistat, leader of a HRW team investigating the humanitarian damage in South Ossetia, told The Guardian[9] that

[their] investigators had... recorded cases of Ossetian fighters burning and looting Georgian villages north of the South Ossetian capital, Tskhinvali. "The torching of houses in these villages is in some ways a result of the massive Russia propaganda machine which constantly repeats claims of genocide and exaggerates the scale of casualties... That is then used to justify retribution."

While acknowledging that third-party investigations were incomplete, she claimed that the death toll placed by South Ossetian and Russian authorities (of over 2,000) was "suspicious" and "very doubtful". The South Ossetians later claimed that 1,492 were killed as the result of the bombing of Tskhinvali.[10][11]

On August 13, Fox News interviewed 12-year-old Ossetian-American girl Amanda Kokoeva,[12] who had returned from South Ossetia. Fox began the interview by emphasising the terrors faced by a 12 year old girl "when bombs started falling". Invited to tell about Georgin bombings, the 12 year old girl and her aunt said they were saved by Russians from Georgian bombings. As the aunt started to mention that South Ossetians were being killed by Georgians, Fox News cut the interview for commercials. When the break ended and they were back to air, Fox granted the aunt an additional 40 seconds to finish her thoughts during the last minute of the program at which time she started to blame the Georgian government but explicitly distinguished it from the Georgian people.[13] Thereafter the anchorman said "as we know, there are grey areas in war" as the program came to an end.[13] CBS also had an interview with this girl before.[14]

Russian media paid much attention to this incident. It was highlightened in particular on NTV (Russia) and Russia 1. However, the Russian channels allowed many inaccuracies and even editing themselves. First both channels created impression that the anchor stopped the conversation as soon as Amanda's aunt expressed the thought that it was Georgia to blame for the conflict. However, they failed to show that Amanda has been saying the same for almost a minute before, and the anchor did not interrupt her. Second Russia 1 edited the sound superimposing what is supposed to be anchors cough on Amanda's aunt talk, creating an impression that he was trying to prevent audience from hearing her.[15] While in the original footage [16] this sound is absent. The reporters from NTV (Russia) translated the words of Amanda thanking Russian troops while showing Amanda's aunt talking.[17] Both channels also failed to translate the words of an anchor that "the commercial brake would interrupt the broadcast whether they liked it or not"

Regarding the Russian control of Gori, Russia's UN ambassador, Vitaly Churkin, denied that Russian troops were occupying Gori, saying that Russian soldiers "are not in Gori, have never been in Gori and do not occupy Gori," and rejecting news reports that the town was in ruins. Only a day later, Russian Major-General Vyacheslav Borisov addressed reporters in Gori, announcing that the Russian troops would leave Gori 2 days later.[18][19] The final withdrawal came 10 days after Borisov's interview.[20]

BBC News world affairs correspondent Paul Reynolds filed a story on August 15 citing the reports of refugee Ossetians in Russia and a Human Rights Watch report describing much of the damage in Tskhinvali as due to Georgian fire in concluding that the Georgian attack into South Ossetian on August 7 was being "played down" contrary to the "evidence". Reynolds called attention to what he considered exaggerated Georgian claims and the fact most of the western media is based in Georgia (the cause of this, as he writes, being Russia's reluctance to admit western media) is his story about how "mud" thrown in the "propaganda war" has "stuck" to Russia: "the Bush administration appears to be trying to turn a failed military operation by Georgia into a successful diplomatic operation against Russia.[21]

August 17 through September

On August 17 The New York Times reported that while Russian authorities "have given Western journalists little or no access" to areas under its control, "Russian journalists are allowed to move around freely."[22] On August 21 the paper reported that a clip of a Fox News Channel live interview[23] with a 12 year old girl and her aunt was shown repeatedly on Russian television news. The article claimed a Russian news anchor had introduced the clip as evidence the US would use "any means available" for a disinformation campaign against Russia, and the man who dubbed the Fox anchor's voice into Russian "not only exaggerates the anchor’s tone, but even coughs and groans loudly when [the guest] blames Mr. Saakashvili for causing the conflict — something that did not happen in the original."[24] The Russian Mission to the UN published transcript of the interview quoted Sergei Ivanov in detail:[25]

For everyone in the United States who was here and for everyone in the United States who has been watching this story and has watched the developments since Friday, can you tell me why Russian tanks, troops, warplanes are in, have been in Georgia?
"That is a very easy question. First of all, good afternoon and thanks for the opportunity to be with you. I have an impression that the American public thinks or intends to think that Russia attacked Georgia."
That [is] what we have heard from the President of Georgia, in his words…
"Yes, exactly. Thanks for prompting me on that. [...] A big Russian bear attacked a small peaceful Georgia. In fact, the situation is and was vice-versa. It was a big Georgia which attacked a small and tiny breakaway Republic of South Ossetia."

The New York Times article resumed the discussion thus:[24]

"A big Russian bear attacked a small, peaceful Georgia,” said Mr. Ivanov, a deputy prime minister, before seeking to undo the damage. “In fact, the situation is and was vice versa. It was a big Georgia which attacked a small and tiny breakaway republic of South Ossetia."

Der Spiegel reported that Lev Gudkov, director of the Levada Center, claimed that "On [Russian] TV there is hardly any free reporting — instead you see a lot of very aggressive propaganda." He claimed summarily it was reminiscent of the worst of times in the Soviet era.[26]

Russia Today TV reported that Europe’s largest magazine, Der Spiegel, was accused by one of its staff members, Pavel Kassin, of propaganda and taking a pro-American stance. Kassin said he sent 29 pictures showing the devastation left by the Georgian military in South Ossetia to the magazine’s Hamburg headquarters, but was shocked to find that none of them appeared in the issue released the following Monday. Kassin had been working there for 18 years and has never before had any problems getting his photographs published. "Could it be that the most liberal, democratic and independent magazine has gone down the road of ideological one-sided propaganda?" he said. "In my view this is one of the rare cases when Spiegel has taken a pro-American one-sided stance."[27] According to Kassin the photos were rejected on political reasons. The decision is considered to be influenced by the ousting in February 2008 of the editor-in-chief Stefan Aust, who had worked for many years in Der Spiegel, and his replacement with Georg Mascolo who had been leading the Washington subdivision of the magazine.[28]

Russian intervention

According to delayed reports published by some Russian news media,[29][30] and confirmed by Georgian intelligence,[31] some units of Russia's 58th Army had been deployed in South Ossetia prior to 7 August for the military exercise. However, according to an article in Der Spiegel, western intelligence agencies reported that Georgia began their artillery assault on Tskhinvali at 10:35 p.m. on August 7, less than an hour before Saakashvili claims Russian tanks entered the Roki Tunnel.[32] Russian Defense Ministry spokesman General Uvarov claimed in September 2008 troops were ordered through the tunnel to reinforce forces in Tskhinvali around dawn on August 8. Georgia disputed this Russian explanation, rotations of the Russian peacekeeping battalion could be conducted only in daylight and after not less than a month of advance notification according to a mutual agreement in 2004.[31]

On 11 August Agence France-Presse quoted an unnamed United States Defense official as saying: "There was no obvious buildup of Russian forces along the border that signaled an intention to invade. Once it did happen they were able to get the forces quickly and it was just a matter of taking the roads in."[33] Jamestown Foundation affiliated military analyst and Novaya Gazeta observer Pavel Felgenhauer said he believed that "Russia's invasion of Georgia had been planned in advance, with the final political decision to complete the preparations and start war in August apparently having been made back in April."[34] The Financial Times later concluded, upon analysing weeks worth of information, that: "So swift was the Russian reaction that some analysts believe that, while it did not appear to precede the Georgian assault on Tskhinvali, as Mr Saakashvili claims, it may have been planned in advance, with Mr Saakashvili simply falling into a well prepared Russian trap."[35]


  1. ^ Freese, Theresa (2005-07-29). "Tension Again on the Rise in South Ossetia". Eurasia Insight. Retrieved 2008-08-25. 
  2. ^ "Propaganda supplants reality in Russian-controlled Georgia". Retrieved 2008-08-25. 
  3. ^ "We hope that we will, in future, be much better positioned to win any information war.". Retrieved 2008-08-25. 
  4. ^ "Russia points to media bias in coverage of S.Ossetia conflict". Retrieved 2008-08-11. 
  5. ^ Mythmaking in Moscow The Washington Post
  6. ^ "CNN use footage of Tskhinvali ruins to cover Georgian report". Retrieved 2008-08-12. 
  7. ^ a b Russia claims media bias, Variety, 2008-08-12
  8. ^ [1]. All of these numbers are well below Russian claims of 2000 casualties and genocide. Russia and South Ossetia are still unable to explain how the calculation of victims was carried out. Human Rights Watch
  9. ^ Parfitt, Tom (2008-08-13). "Russia exaggerating South Ossetian death toll, says human rights group". The Guardian (London). Retrieved 2010-05-05. 
  10. ^ "Food aid sent in to suffering Georgian area". AP. 20 August 2008. Retrieved 2008-08-20. 
  11. ^ "S.Ossetia says almost 1,500 locals killed in Georgia's attack". RIA Novosti. 20 August 2008. Retrieved 2008-08-20. 
  12. ^ [2]
  13. ^ a b (Russian) A maiden from South Ossetia turned out to be inconvenient guest for the American news on Pervy Kanal
  14. ^
  15. ^
  16. ^
  17. ^
  18. ^,0,3398852.story%3Fpage%3D1
  19. ^ "Russia says to hand over control of Georgian town". Reuters. 2008-08-14. 
  20. ^ "Georgia conflict: Russians pull out of Gori". The Daily Telegraph (London). 2008-08-22. Retrieved 2010-05-05. 
  21. ^ Russians losing propaganda war, BBC News, August 15, 2008
  22. ^ In Areas Under Russian Control, Limits for Western Media The New York Times
  23. ^ [3]
  24. ^ a b Russia Prevailed on the Ground, but Not in the Media by Clifford J. Levy: The New York Times. August 21, 2008.
  25. ^ "Transcript of the interview of the Deputy Prime Minister of Russia Sergey Ivanov to CNN on August 11, 2008.". Russian Mission to the UN. 2008-08-11. Retrieved 2008-08-23. 
  26. ^ Eller, Carmen (2008-08-22). "Russia Loyal to Kremlin: 'We Should Have Trampled on Georgia'". Der Spiegel (SPIEGEL-Verlag).,1518,573839,00.html. Retrieved 2008-08-25. '
  27. ^ German weekly in propaganda row over Ossetia conflict Russia Today TV Retrieved on 28-08-08
  28. ^ No place for photos from Tskhinval Izvestia
  29. ^ Жизнь продолжается Krasnaya Zvezda Sept 3, 2008
  30. ^ СМИ: российские войска вошли в Южную Осетию еще до начала боевых действий Sept 11, 2008
  31. ^ a b Georgia offers fresh evidence on war's start The New York Times Sept 15, 2008.
  32. ^ "The West Begins to Doubt Georgian Leader". Der Spiegel. 15 September 2008.,1518,578273-2,00.html. Retrieved 2008-09-15. 
  33. ^ "US military surprised by speed, timing of Russia military action", Agence France-Presse 11 August 2008.
  34. ^ «Это была не спонтанная, а спланированная война.» by Pavel Felgenhauer «Novaya gazeta» № 59 14 August 2008.
  35. ^ "Countdown in the Caucasus: Seven days that brought Russia and Georgia to war". Financial Times. 2008-08-26.,dwp_uuid=f2b40164-cfea-11dc-9309-0000779fd2ac.html. Retrieved 2008-08-30. 

Wikimedia Foundation. 2010.

Игры ⚽ Нужно решить контрольную?

Look at other dictionaries:

  • Disinformation campaign during the 2008 South Ossetian war — The 2008 South Ossetia War included an extensive information war, fought over historically poor communications infrastructure in the region. [cite web last = Freese first = Theresa authorlink = coauthors = title = Tension Again on the Rise in… …   Wikipedia

  • Cyberattacks during the 2008 South Ossetia war — The website of the Parliament of Georgia ( had its content replaced with a montage of photos depicting Mikheil Saakashvili and Adolf Hitler. The Russian language caption reads, He too will come to an end as well. [1] During the …   Wikipedia

  • 2008 South Ossetia war — Part of Georgian–Ossetian conflict and Georgian–Abkhazian conflict Locat …   Wikipedia

  • Timeline of the 2008 South Ossetia war — The 2008 South Ossetia war started on August 7, 2008 and involves Georgia, Russian Federation, South Ossetia and Abkhazia.Military conflict TimelineThe tensions have been escalating through the year of 2008, but the countdown to the open… …   Wikipedia

  • Background of the 2008 South Ossetia war — This article describes the background of the 2008 South Ossetia war. outh Ossetian interestsThe Ossetians are an Iranian ethnic group whose origin lies along the Don River. They came to the Caucasus after being driven out of their homeland in the …   Wikipedia

  • Humanitarian impact of the 2008 South Ossetia war — South Ossetians= On 8 August the International Committee of the Red Cross (ICRC) urged the combatants to form a humanitarian corridor to evacuate the wounded and besieged civilians from within Tskhinvali.cite web|url =… …   Wikipedia

  • Controversy over Abkhazian and South Ossetian independence — Russia s initial recognition of the independence of the Republic of Abkhazia and the Republic of South Ossetia occurred in the aftermath of the conflict in South Ossetia and 6 months after the western recognition of the unilateral declaration of… …   Wikipedia

  • 2008 Georgia–Russia crisis — The 2008 Georgia Russia crisis began on March 6, 2008 when Russia announced that it would no longer participate in the Commonwealth of Independent States economic sanctions imposed on Abkhazia in 1996.cite web title = Russian Federation Withdraws …   Wikipedia

  • South Ossetia — Republic of South Ossetia Республикæ Хуссар Ирыстон / Respublikæ Xussar Iryston (Ossetic) სამხრეთი ოსეთი / Samkhret Oseti (Georgian) Республика Южная Осетия / Respublika Yuzhnaya Osetiya (Russian) …   Wikipedia

  • October 2008 — was the tenth month of the leap year. It began on a Wednesday and ended after 31 days on a Friday. International holidays and other major events October 2 – Gandhi Jayanthi India October 13 – Columbus Day (observed) in many U.S. states.… …   Wikipedia

Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”