Daily Herald (UK newspaper)

Daily Herald (UK newspaper)
The cover of the Daily Herald detailing the start of the Second World War

The Daily Herald was a British newspaper, published in London from 1912 to 1964 (although it was weekly during the First World War). It ceased publication when it was relaunched as The Sun.

Contents

Origins

In December 1910 the printers' union, the London Society of Compositors (LSC), became engaged in an industrial struggle to establish a 48-hour week and started a daily strike bulletin called The World. Will Dyson, an Australian artist in London, contributed a cartoon. From 25 January 1911 it was renamed the Daily Herald, and was published until the end of the strike in April 1911. At its peak it had daily sales of 25,000.

Ben Tillett, the dockers' leader, and other radical trade unionists were inspired to raise funds for a permanent labour movement daily, to compete with the newspapers that championed the two main political parties, the Liberals and Conservatives, but independent of the official Labour Party and the Trades Union Congress, which were planning a daily of their own (launched as the Daily Citizen in October 1912).

The initial organising group included Tillett, T. E. Naylor of the LSC, George Lansbury, socialist politician, Robert Williams of the Transport Workers, W. N. Ewer and Francis Meynell. Retaining the strike sheet name they formed a Daily Herald company. Readers and supporters formed local branches of the Daily Herald League, through which they had their say in the running of the paper..

The syndicalist period 1912–1913

The first issue appeared on 15 April 1912, edited by William H. Seed. A key feature was Dyson’s cartoons, which made a contribution to the paper’s political tone. Its politics were broadly syndicalist: it gave unconditional support to strikers and argued for a socialist revolution based on workers' self-organisation in trade unions. It also gave strong support to suffragettes and to anticolonial struggles, especially in Ireland. Early issues dealt with the loss of the RMS Titanic, emphasizing the disproportionate loss of life among crew members and poor third class passengers and demonstrating the distinct perspective of the new paper.

Staff writers included W. P. Ryan, Langdon Everard and George Slocombe. G. K. Chesterton was a frequent contributor. His brother Cecil and Hilaire Belloc were occasional contributors. After Seed was removed as editor Roland Kenney, Sheridan Jones and finally Charles Lapworth held the position.

In June 1913, the Daily Herald company was forced into liquidation. Lansbury and Lapworth formed a new company, the Limit Printing and Publishing Company. (When the Liberal leader Lloyd George was asked a question about the Herald he declared “That paper is the limit.”)

The shortfall in production costs was guaranteed by wealthy friends of Lansbury, and Francis Meynell joined the board as their representative. From December 1912 until August 1914 one of the main financial supporters was H. D. Harben, also a founder of the New Statesman. From this point the members of the Daily Herald League had no formal influence on the paper.

In late 1913 Lapworth was asked by the other two board members to resign as editor. Lansbury and the paper’s financial backers were disturbed by Lapworth and other writers’ attacks on individuals, both in the establishment and the labour movement. “Hatred of conditions by all means, but not of persons” was how Lapworth quoted Lansbury. The aftermath was aired in the letter pages of The New Age between December 1913 and April 1914.

The Herald under Lansbury 1914–1922

A handwritten letter to the Herald's literary editor Siegfried Sassoon from Arthur Quiller-Couch, about the possibility of Quiller-Couch writing for the paper.

The new paper struggled financially but somehow survived, with Lansbury playing an ever-increasing role in keeping it afloat.

Under Lansbury, the Herald took an eclectic but relentlessly militant political position and achieved sales of 50,000-150,000 a day. But war in August 1914 – or rather the subsequent split on the left whether to support or oppose the war – radically reduced its constituency. Lansbury and his colleagues, core of the anti-war left, decided to go weekly. The paper played a key role in the campaign against the war for the next four years. It was in the forefront of the movement against conscription and supported conscientious objectors; and it welcomed the Russian Revolutions of February and October 1917. There were notable journalistic scoops, most famously its story in 1917 on "How they starve at the Ritz", an expose of conspicuous consumption by the rich at a time of national hardship that panicked the government into food-rationing.

The Herald resumed daily publication in 1919, and again played a role propagandising for strikes and against armed intervention in Russia amid the social turmoil of 1919-21. When the radical wave subsided, the Herald found itself broke and unable to continue as an independent left daily. Lansbury handed over the paper to the Trades Union Congress and the Labour Party in 1922.

Also in 1919, The Herald started publishing the Bobby Bear cartoon strip.

The third Daily Herald, 1922–1929

The Herald was official organ of the Trade Union Congress from 1922, during which point the fledgling Labour Party brought in Hamilton Fyfe who recruited prestigious journalists such as Douglas Cole and Evelyn Sharp who were supportive of socialism. He left in 1926 over disputes regarding what to publish, at which point Frederic Salusbury was appointed interim editor-in-chief. Previous to Fyfe's resignation, Salusbury had served as an editor at the Daily Express during which time he created the newspaper's gossip column, the Beachcomber, which he successfully implemented in the Herald. During this time, Salusbury began to attract middle and upper class readership, although the publication was primarily marketed to tradesmen.

The fourth Daily Herald, 1930–1964

The TUC sold a 51 per cent share of the Herald to Odhams Press, publisher of The People, a Sunday paper, in 1930. Odhams was interested in using its presses during the week; the TUC wanted Odhams' expertise in promoting newspapers. A promotion campaign ensued, and in 1933, the Herald became the world's best-selling daily newspaper, with certified net sales of 2 million. This accomplishment set off a war with more conservative London papers, such as the Daily Express. The Herald's sales declined as a result, yet even when it was forced to close, it was probably among the 20 largest circulation dailies in the world; nevertheless its largely working class readerships was not considered a valuable advertising market.[1] Regular readers were devoted to their paper. Despite being re-formatted and re-named as The Sun under editor Sydney Jacobson in 1964, it continued to lag and in 1969 was sold to Rupert Murdoch's News International, which altered its format and editorial position.

The photographic archive of the Daily Herald is at the National Media Museum in Bradford.

Order of Industrial Heroism

Between 1923 and 1964 the newspaper awarded the Order of Industrial Heroism, popularly known as the "Workers' VC", to honour examples of heroism carried out by ordinary workers.[2]

Editors

1912: William H. Seed
1912: Roland Kenney
1913: Charles Lapworth
1913: George Lansbury
1922: W. P. Ryan
1922: Hamilton Fyfe
1926: William Mellor
1931: W. H. Stevenson
1936: Edward Francis Williams
1940: Percy Cudlipp
1953: Sydney Elliott
1957: Douglas Machray
1960: John Beaven
1962: Sydney Jacobson

Source: D. Butler and A. Sloman, British Political Facts, 1900-1975 p. 378

References

Sources

  • Stanley Reynolds: Poor Men's Guardians: A Record of the Struggles for a Democratic Newspaper Press, 1763-1973 (ISBN 0853153019) Pages 173 to 178.
  • Unpublished notes, written in 1960 by Robin Page Arnot, held by the Working Class Movement Library.
  • The New Age – Letters to the Editor, particularly 18 December 1913, 8 January, 26 February and 5 March 1914.
  • James Curran: The British Press: a Manifesto, Macmillan, London, 1978

External links


Wikimedia Foundation. 2010.

Игры ⚽ Нужен реферат?

Look at other dictionaries:

  • Daily Herald — The Daily Herald may refer to: Daily Herald (UK newspaper), a defunct top circulation British newspaper Daily Herald (Arlington Heights), a newspaper in suburban Chicago Daily Herald (Roanoke Rapids), a newspaper in Roanoke Rapids, North Carolina …   Wikipedia

  • Daily Herald (Arlington Heights) — Daily Herald Type Daily newspaper Format Broadsheet Owner Paddock Publications Publisher Dan Baumann Editor John Lampinen Founded 1871 …   Wikipedia

  • Daily Herald (Utah) — Daily Herald Type Daily newspaper Format Broadsheet Owner Lee Enterprises Publisher Rona Rahlf Editor Randy Wright Founded …   Wikipedia

  • Daily Herald (Columbia, Tennessee) — The Daily Herald Type Daily newspaper Format Broadsheet Owner Stephens Media LLC Publisher Mark Palmer Ad Director: Craig Duncan Editor Chris Fletcher …   Wikipedia

  • Daily Herald (Roanoke Rapids) — The Daily Herald (Roanoke Rapids, NC) Type daily newspaper Format broadsheet Owner Wick Communications Publisher Titus L. Workman Managing editors Stephen Hemelt Sports editor …   Wikipedia

  • The Brown Daily Herald — Infobox Newspaper name = The Brown Daily Herald caption = The front page of The Brown Daily Herald on February 15, 2007 type = Daily newspaper format = Tabloid foundation = 1866 price = Free owners = Independent publisher = editor = Simmi Aujla… …   Wikipedia

  • Sapulpa Daily Herald — Type Daily newspaper Format Broadsheet Owner Sumner Family Publisher Darren Sumner Editor Brenda Shance Founded 1914 …   Wikipedia

  • Plainview Daily Herald — Infobox Newspaper name = Plainview Daily Herald type = Daily newspaper format = Broadsheet foundation = owners = Hearst Corporation headquarters = Plainview, Texas, U.S. editor = Kevin Lewis publisher = Sandra Aven website =… …   Wikipedia

  • Prince Albert Daily Herald — Infobox Newspaper name = Prince Albert Daily Herald caption = type = format = foundation = ceased publication = owners = Transcontinental Media Inc. publisher = editor = chiefeditor = assoceditor = maneditor = staff = language = English political …   Wikipedia

  • Wausau Daily Herald — Infobox Newspaper name = Wausau Daily Herald caption = type = Daily format = Broadsheet foundation = 1907 ceased publication = price = owners = Gannett publisher = editor = chiefeditor = assoceditor = staff = language = political = circulation =… …   Wikipedia

Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”