Clarín (newspaper)

Clarín (newspaper)
Clarin logo.png
The front page of Clarín 7 January 2011.
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner Clarín Group
Founded 1945
Political alignment centre-right, developmentalism
Headquarters Buenos Aires, Argentina
Circulation 332,610 (Monday-Sunday average)[1]
Official website

Clarín (Spanish: flugelhorn) is the largest newspaper in Argentina, published by the Grupo Clarín media group. It was founded by Roberto Noble on 28 August 1945. It is politically centrist but popularly understood to oppose the Kirchner government.[2] Its director since 1969 is Ernestina Herrera de Noble.

Based in Buenos Aires, the newspaper prints and distributes around 330,000 copies throughout the country. Clarín has a 44 percent market share in Buenos Aires. According to, the electronic version of the paper is the most visited Spanish language newspaper on the Internet.[3]

Clarín is part of Periódicos Asociados Latinoamericanos (Latin American Newspaper Association), an organization of fourteen leading newspapers in South America.



Clarín was created by Roberto Noble, former ministry of the Buenos Aires Province, on 28 August 1945. It was one of the first Argentine newspapers published in tabloid format. It became the highest sold Argentine newspaper in 1965, and the highest sold Spanish-speaking newspaper in 1985. It was also the first Argentine newspaper to sell a magazine with the Sunday edition, since 1967. In 1969, the news were split into several suplements by topic. In 1976, high colour printing was benefited by the creation of AGR.

For many years the Argentine author Horacio Estol was the New York correspondent of Clarin, writing about aspects of US life of interest to Argentinians.[4]

Roberto Noble died in 1969, and his widow Ernestina Herrera de Noble kept working with it afterwards. The newspaper brought Papel Prensa in 1977, together with La Nación and La Razón. In 1982, it joined a group of 20 other newspapers to create the "Diarios y Noticias" informative agency. The Sunday magazine was renamed in 1994 to "Viva", a name that would last up to modern day. The newspaper started a media conglomerate in 1999, that would be named after the newspaper, Grupo Clarín. This conglomerate would operate in Radio, TV, Internet, other newspapers and other areas beyond Clarín itself.

On 27 December 1999, The Clarín Group and Goldman Sachs, an American investment firm that in 2008 received emergency funds from the United States government which it repaid with interest a year later, subscribed an investment agreement where the consortium, managed by Goldman Sachs, made a direct investment in Clarín Group. The operation implied an increase of capital to the Clarin Group and the incorporation of Goldman Sachs as minority partner, with a participation of 18% of the stocks.

Clarín launched, the website for the newspaper, in March 1996. It served 5,714,000 unique visitors daily in 2009 (Global, August 2009 comScore).

There are ongoing controversies between Clarín and Kirchnerism since 2008 over a number of topics.

See also


External links

Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • Clarin — or Clarín may refer to a number of things: In Argentina, Clarín (newspaper), the country s main newspaper In Chile,El Clarín de Chile, a Chilean newspaper In the Philippines: The municipality of Clarin, Bohol The municipality of Clarin, Misamis… …   Wikipedia

  • Clarín — Газета от 1 августа 1952 года Формат Таблоид …   Википедия

  • Clarín Awards — The Clarín Entertainment Awards (Spanish: Premios Clarín Espectáculos) is an award program that have taken place in Argentina since 1998.[1] They are more commonly known as the Clarín Awards. The event honors Argentine achievements in… …   Wikipedia

  • Controversies between Clarín and Kirchnerism — President elect Cristina Kirchner celebrates election night with her husband and predecessor, Néstor. The Argentine media corporation Grupo Clarín [N 1] and the government of Argentine President Cristina Fernández de Kirchner have been involved… …   Wikipedia

  • Olé (sports newspaper) — Olé Type Daily sports newspaper Owner Grupo Clarín Founded May 23, 1996 (1996 05 23) …   Wikipedia

  • Maletinazo — The maletinazo, valijagate, or suitcase scandal was a 2007 scandal involving Venezuela and Argentina, souring friendship between the countries.[1][2] The word comes from maletín (the Spanish word for suitcase or briefcase) and the suffix azo… …   Wikipedia

  • Mauricio Macri — 5th Chief of Government of the City of Buenos Aires …   Wikipedia

  • Isha (spiritual teacher) — Infobox Artist bgcolour = name = Isha imagesize = 160px caption = Isha birthname = birthdate = 1 May 1962 location = Melbourne, Australia nationality = n training = movement = works = Why Walk When You Can Fly? patrons = influenced by =… …   Wikipedia

  • Beagle Channel cartography since 1881 — The Beagle Conflict Main: Beagle conflict 1881–1970: Beagle Channel cartography 1958: Snipe incident 1971–1977: Beagle Channel Arbitration 1977–1978: Direct Negotiations …   Wikipedia

  • Argentina–Chile relations — Chile–Argentina relations Chile …   Wikipedia

Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”