Mosley v News Group Newspapers

Mosley v News Group Newspapers
Mosley v News Group Newspapers
Court High Court
Full case name Max Mosley v News Group Newspapers Limited
Date decided 24 July 2008[1]
Citation(s) [2008] EWHC 1777 (QB),[1] (2008) Times, 30 July
Transcript(s) Max Mosley v News Group Newspapers Limited
Judge(s) sitting David Eady
Case history
Prior action(s) None

Mosley v News Group Newspapers [2008] EWHC 1777 (QB)[1] was an English High Court case in which the former President of the Fédération Internationale de l'Automobile, Max Mosley, challenged the News of the World. The newspaper had exposed his involvement in a sadomasochistic sex act involving several female prostitutes when they published a video of the incident recorded by one of the women [2] and published details of the incident in their newspaper. The case resulted in Mosley being awarded £60,000 (approx. US$92,000) in damages.[3]

Contents

Background

The claimant, Max Mosley, had been President of the Fédération Internationale de l'Automobile since 1993 as well as being a trustee of its charitable arm the FIA Foundation.[1] He brought legal action against News Group Newspapers Ltd, the publishers of the News of the World newspaper, complaining about an article by journalist Neville Thurlbeck published on 30 March 2008. The headline of the article was "F1 Boss has Sick Nazi Orgy with Five Hookers".[4] This was accompanied by the sub-heading "Son of Hitler-loving fascist in sex shame".[1] Mosley is the son of Oswald Mosley, who was the leader of the British Union of Fascists during the 1930s. Mosley relied upon an action based upon breach of confidence or the unauthorised disclosure of personal information rather than defamation. Mosley claimed that the portrayal of sadomasochistic activities was inherently private in nature and that there had been a pre-existing relationship of confidentiality between the participants.[1]

Judgment

Mosley's case relied in part on the ruling in the case McKennitt v Ash where there was "breach of confidence by way of conduct inconsistent with a pre-existing relationship, rather than simply of the purloining of private information".[5] However, Justice David Eady also stated "The law now affords protection to information in respect of which there is a reasonable expectation of privacy, even in circumstances where there is no pre-existing relationship giving rise of itself to an enforceable duty of confidence".[1] He stated that the passing of the Human Rights Act 1998 required this conclusion and that therefore the relevant values in this case were expressed in Articles 8 and 10 of the European Convention on Human Rights, as Campbell v MGN Ltd established these values are as much applicable to disputes between two private individuals as where one is a public body. Justice Eady believed that the first hurdle that needed to be overcome was the need to show a reasonable expectation of privacy,[1] and if this could be overcome it was a matter of weighing up the competing Convention rights.

The Nazi allegation

The principal factual dispute between the parties was whether there was any "Nazi" or "death camp" element to the incident. The claimant denied this as did four of the prostitutes. On the fourth day of the trial it was revealed that News Group Newspapers Limited would place no further reliance on "Woman E", the prostitute who had recorded the incident and eventually received £20,000 (approx. $31,000) for doing so. The lawyers representing Mosley contended that the video represented a "'standard' S-and-M prison scenario".

The News of the World published a 10-point rebuttal, insisting that there was a Nazi element to the scenario. The rebuttal argued, among other things, that the scenario included German military jackets, striped prison uniforms and medical examinations and that Mosley spoke in German or with a fake German accent.[6] The News of the World also took an exclamation by one of the women "Brunettes rule!" as a reference to Nazi racial policies.

Justice Eady suggested that equating everything German with Nazism was offensive. He concluded that there was nothing specific to the Nazi period about the medical examination nor the fact that the claimant had his head shaved. Eady also concluded that the use of an English nom de guerre weakened the suggestion that there was a Nazi element to the incident. Eady suggested that the prison uniforms did nothing to identify the Nazi era.

The missing e-mails

The News of the World placed weight on the fact that one of the prostitutes (Woman "A") deleted e-mails prior to the trial.

Allegation of criminality

Justice Eady rejected the argument that Mosley could be said to have committed a crime under the Offences against the Person Act 1861 on himself.

Case

Mosley challenged the publication of details of his private life under Article 8 of the European Convention on Human Rights in respect to a headline which read "F1 boss has sick Nazi orgy with five hookers". The defendant argued that the newspaper's right to freedom of expression should prevail due to the public interest in knowing the individual was involved in Nazi role play and, irrespective of the Nazi element, the public had a right to know as the individual was the President of the FIA.

The court ruled that even in cases of adultery, sadomasochistic behaviour was generally not a matter of public interest but that there could be a public interest if the behaviour involved the mocking of Jews or the Holocaust.[7] Mosley was awarded £60,000 (approx. $92,000) from the case and the court ruled that there was no evidence of a Nazi element to the sex act.

Criticism

The case has been criticised due to concerns that it may have a chilling effect on investigative journalism. Media lawyer Mark Stephens expressed such sentiments after the judgment and noted the hefty price that newspapers would pay for getting a "public interest" decision wrong.[8] Newspapers criticised the judgment, The Sun describing it as "a dark day for British freedom" and a step towards "a dangerous European-style privacy law".[9] However, lawyer Dan Trench argues that the level of damages awarded in privacy cases will not deter publication,[10] and the judgment has been met with approval by some commentators.[11]

Significance

Giving his reaction to the judgment, Mosley stated "I am delighted with that judgment, which is devastating for the News of the World. It demonstrates that their Nazi lie was completely invented and had no justification."[3]

Following the incident, Mosely faced a confidence vote as President of the Fédération Internationale de l'Automobile. He won the vote by 103 votes to 55.[12] Mosley has stated his intention to pursue further libel actions in France, Germany and Italy where newspapers reprinted images of him engaging in sex acts.[13]

Injunction

Mosley sought an injunction to prevent the re-publication of the video of him and five prostitutes from being put back onto the Internet. However, this was denied as Justice Eady concluded that the video was too widely available for the injunction to serve any purpose.[14]

Libel

In April 2009, a libel action was brought against News Group Newspapers Limited.[15]

Impact on Mosley's role as FIA President

The allegations made by the News of the World led to an 'unofficial' agreement between the FIA and FOTA (Formula One Teams Association, by far the most powerful and globally significant organization that interacts with the FIA) for Mosley to stand down from his role as President at the end of his current term. Many within the Formula 1, WTCC, WRC, etc. communities had long been unhappy with Mosley's style of governance and used the Nazi aspects of the story to attempt to oust him from office.[16] Although Mosley claimed that his sexual activities (Nazi or otherwise) did not affect his role as President, his critics were able to produce evidence, in the form of official requests from a number of national governments to Mosley that he must not attend planned events,[17] indicating that he had clearly lost what little respect remained to him within the global motor-sport community. To the majority of the motor-racing community, fans, and journalists, the sexual revelations acted as a final nail in Mosley's coffin, following as they did the substantial allegations of corruption, championship fixing, and unintelligible decisions (mostly in regard to F1)[18][19][20][21][22][23][24] made both by Mosley personally and by the FIA under his watch.

Mosley was eventually replaced by former Ferrari team principal Jean Todt in 2009.

Application to the European Court of Human Rights

On 29 September 2008, solicitors on behalf of Mosley filed an application to the European Court of Human Rights.[25][13]

See also

  • News of the World phone hacking affair
  • Privacy in English law
  • CTB v News Group Newspapers

References

  1. ^ a b c d e f g h "High Court Judgment Template" (PDF). BBC News. http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/24_07_08mosleyvnewsgroup.pdf. Retrieved 2009-07-08. 
  2. ^ Inez Ryan (2008-09-08). "Case Note: the Mosley Case". Presscouncil.org.au. http://www.presscouncil.org.au/pcsite/apcnews/aug08/mosley.html. Retrieved 2009-07-08. 
  3. ^ a b Holmwood, Leigh (2008-07-24). "Max Mosley wins £60,000 in privacy case | Media | guardian.co.uk". London: Guardian. http://www.guardian.co.uk/uk/2008/jul/24/mosley.privacy. Retrieved 2009-07-08. 
  4. ^ "F1 boss admits passion for sadomasochistic sex but denies "sick Nazi orgy"". Thaindian.com. http://www.thaindian.com/newsportal/south-asia/f1-boss-admits-passion-for-sadomasochistic-sex-but-denies-sick-nazi-orgy_10068941.html. Retrieved 2009-07-08. 
  5. ^ McKennitt v Ash [2008] QB 73 at [8], per Buxton LJ.
  6. ^ BBC News. http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/24_07_08mosleyvnewsgroup.pdf. Retrieved 2010-05-12. 
  7. ^ [1][dead link]
  8. ^ "UK | Mosley wins court case over orgy". BBC News. 2008-07-24. http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7523034.stm. Retrieved 2009-07-08. 
  9. ^ "UK | Papers rue Max Mosley judgement". BBC News. 2008-07-25. http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7525103.stm. Retrieved 2009-07-08. 
  10. ^ Tench, Dan (2008-07-24). "Max Mosley: The media feels the whip". The Guardian (London). http://www.guardian.co.uk/media/2008/jul/24/mosley.newsoftheworld. Retrieved 2010-05-12. 
  11. ^ Mack, Jonathan (2009), "Mosley v News Group Newspapers Ltd", Law & Justice (162): 93 
  12. ^ Burns, John (2008-06-03). The New York Times. http://www.nytimes.com/2008/06/03/sports/03iht-PRIX.4.13434436.html. Retrieved 2010-05-12. 
  13. ^ a b "UK | Mosley 'to launch libel action'". BBC News. 2008-07-27. http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7527319.stm. Retrieved 2009-07-08. 
  14. ^ "Max Mosley loses battle to get sex video off web". The Register. http://www.theregister.co.uk/2008/04/09/formula_one_boss/. Retrieved 2011-02-14. 
  15. ^ Luft, Oliver (2009-04-03). "Max Mosley launches libel action against News of the World". The Guardian (London). http://www.guardian.co.uk/media/2009/apr/03/max-mosley-news-of-the-world. Retrieved 2010-05-12. 
  16. ^ O'Connor, Ashling; Gorman, Ed (2008-03-31). "Max Mosley faces calls to quit as Formula One chief after Nazi orgy". The Times (London). http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/formula_1/article3649197.ece. 
  17. ^ Gorman, Edward (2008-04-26). "Max Mosley is snubbed by Israel amid row over orgy revelation". The Times (London). http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/formula_1/article3818737.ece. 
  18. ^ Keith Collantine (2005-06-19). "United States Grand Prix 2005 Review |". F1fanatic.co.uk. http://www.f1fanatic.co.uk/2005/06/19/united-states-grand-prix-2005-review/. Retrieved 2011-02-14. 
  19. ^ "• View topic - Mad Max Mosley - Time to go?". Forumula1.net. 1989-06-11. http://www.forumula1.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=854&p=19976. Retrieved 2011-02-14. 
  20. ^ "How Ferrari and Bridgestone Stole the 2003 F1 World Championship". Slideshare.net. http://www.slideshare.net/GHHLLC/how-ferrari-and-bridgestone-stole-the-2003-f1-world-championship-presentation. Retrieved 2011-02-14. 
  21. ^ "F1 - Grandprix.com > Features > Technical > The 1998 Formula 1 cars". Grandprix.com. 1998-03-08. http://www.grandprix.com/ft/ft00289.html. Retrieved 2011-02-14. 
  22. ^ "Stewart alleges bias in spy row". BBC News. 2007-09-11. http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/motorsport/formula_one/6988645.stm. 
  23. ^ "Bleacher Report". Bleacher Report. http://bleacherreport.com/articles/54935-huge-controversy-as-the-fia-hand-ferrari-victory-in-spa. Retrieved 2011-02-14. 
  24. ^ "Stewart: Fia Biased Towards Ferrari! - TotalF1.com Forums". Totalf1.com. http://www.totalf1.com/forums/topic/9091-stewart-fia-biased-towards-ferrari/. Retrieved 2011-02-14. 
  25. ^ "Law Updates: Max Mosley v UK..". www.lawupdates.co.uk. http://www.lawupdates.co.uk/2008/10/max-mosley-v-uk.html. Retrieved 2010-04-21. 

External links


Wikimedia Foundation. 2010.

Нужна курсовая?

Look at other dictionaries:

  • Mosley v United Kingdom — (unreported, dated 10th May 2011) was a 2011 decision in the European Court of Human Rights regarding the right to privacy under Article 8 of the European Convention on Human Rights. An application to the court was made by Max Mosley, former… …   Wikipedia

  • News of the World — This article is about the British tabloid. For other uses, see News of the World (disambiguation). News of the World Front page of the final issue of the News of the World Type Weekly newspaper Format …   Wikipedia

  • News International phone hacking scandal — Rupert Murdoch, chairman and chief executive officer of News Corporation, the parent company of News International The News International phone hacking scandal is an ongoing controversy involving mainly the News of the World but also other… …   Wikipedia

  • News of the World phone hacking scandal investigations — The News of the World phone hacking scandal investigations followed the revelations in 2005 of voicemail interception on behalf of News of the World. Despite wider evidence of wrongdoing, the News of the World royal phone hacking scandal appeared …   Wikipedia

  • News of the World royal phone hacking scandal — The News of the World royal phone hacking scandal was a scandal which developed in 2005 2007 around the interception of voice mail relating to the British Royal Family by a private investigator working for a News of the World journalist. It… …   Wikipedia

  • Max Mosley — Max Mosley, wearing racing overalls and goggles, in 1969 Born 13 April 1940 (1940 04 13) (age 71) London, England, United Kingdom …   Wikipedia

  • David Eady — This article is about the High Court judge. For the film director, see David Eady (film director). The Honourable Sir David Eady High Court Judge of the Queen s Bench Division Incumbent Assumed office 24 April 1 …   Wikipedia

  • Oswald Mosley — For other people named Oswald Mosley, see Oswald Mosley (disambiguation). Oswald Mosley Sir Oswald Mosley, Bt. Chancellor of the Duchy of Lancaster In office 7 June 1929 – 19 May 1930 …   Wikipedia

  • Photography and the law — A No Photography sign, commonly placed in properties where the owner objects to or it is illegal to take photographs (though in some jurisdictions, this is not a legal requirement). Photography tends to be protected by the law through copyright… …   Wikipedia

  • The Bolton News — formerly the Bolton Evening News is a daily newspaper covering the towns of Bolton, Bury and Leigh in north western England. Coming out every morning Monday to Saturday, it is part of the Newsquest media group, a company of the U.S media giant… …   Wikipedia

Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”