Al-Dustour

Al-Dustour

thumb|320px|right|">Al-Dostour Logo "الأمة مصدر السلطات" written in Arabic meaning ""The Nation is the Source of Authority"Al-Dustour (also Al-Dostour and Al-Dostor) ( _ar. الدستور, meaning "The Constitution"), founded in December,1995, is an Egyptian independent opposition weekly, later issued as both daily and weekly, every Wednesday, newspaper, published in Arabic. Its editor in chief is Ibrahim Eissa.

Al-Dostour and The Egyptian Government

Al Dostour was published with a permission from Cyprus, as to get around the restricting newspaper publication laws in Egypt.

After publishing a statement attributed to Islamic groups in 1998, the Egyptian Ministry of Information ceased the Dostour publication. The published statement was considered, by the Egyptian Ministry of Information, as unacceptable and a potential cause of sectarian strife.

On March 23, 2005 it was back in issuance as a weekly, every Wednesday, newspaper. And since March 31, 2007 it's been being issued as both daily and weekly newspaper.

Since the day of its first issue, Al-Dostour has been facing the government with harsh criticism that included lately the Egyptian president Hosni Mubarak, his family, and the ruling party (The National Democratic Party NDP), as it's one of Egypt’s top critics of President Hosni Mubarak’s 27-year rule and showing sharp opposition to Gamal Mubarak inheritance of power.

Al-Dostour editor in chief, Ibrahim Eissa, is free on bail pending the appellate court decision in a sentence of a yearlong prison and a fine of 20,000 Egyptian Pound (≈ 3800 USD) on September 13, 2007, and other 3 independent editors; Wael al-Abrashy of Sawt Al-Umma, Al-Fajr's Adel Hammouda, and Al-Karama's former editor Abdel Halim Kandil, in charge of "(insulting) the Egyptian president and publishing (false) information likely to (disturb) public order".cite news | url = http://www.cpj.org/news/2007/mideast/egypt13sep07na.html | title = Egypt: Four editors sentenced to jail | publisher = CPJ |date= 2007-09-13 | accessdate = 2008-08-12 ]

On the other hand in a separate case, Eissa has been sentenced to six months in prison on March 26, 2008, Boulak Abo Al Ela Court of Misdemeanor, for publishing "false information concerning Mubarak's health harming public security and the country's economy" in relation to articles and headlines speculating the health of 80 year-old president Hosni Mubarak. Governmental authorities allege that Eissa's articles caused foreign investment withdrawal that's equal to 350 million USD. Eissa is free, for a second time, on bail of 200 EP (≈ 37 USD) to halt implementation of the verdict until another appeal.cite news | url = http://www.cpj.org/news/2008/mideast/egypt26mar08na.html | title = Egypt: Leading independent editor sentenced to six months in jail | publisher = CPJ |date= 2008-06-26 | accessdate = 2008-08-12 ]

References

External links

* [http://dostor.org Official Al Dostor Web Page] (Arabic)
* [http://www.cpj.org/news/2008/mideast/egypt24mar08na.html Committee to Protect Journalists (CPJ) condemning Eissa's jail sentence]
* [http://www.cpj.org/news/2007/mideast/egypt13sep07na.html Committee to Protect Journalists (CPJ) condemning the four editors jail sentence]
* [http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/egyptian-newspaper-editor-sentenced-six-months-20080327 Amnesty International calling the Egyptian authorities to drop the charges against Eissa]
* [http://www.ifex.org/en/content/view/full/93126 International Freedom of Expression Exchange (IFEX) Forty members and partners of IFEX urge authorities to overturn four editors' jail sentences during appeal hearing on World Press Freedom Day]


Wikimedia Foundation. 2010.

Игры ⚽ Нужно сделать НИР?

Look at other dictionaries:

  • dustour — dus·tour …   English syllables

  • dustour — see dustoor …   Useful english dictionary

  • Ad-Dustour — The Ad Dustour ar. الدستور) is an Arabic daily newspaper in Amman, Jordan owned by the Jordan Press and Publishing Company. ee also*List of newspapers in JordanExternal links* [http://www.addustour.com Ad Dustour website] …   Wikipedia

  • The Star (Amman newspaper) — The Star is an English language newspaper published in Amman, Jordan every Thursday. The daily Jordan Times and it are the only two English newspapers in the Kingdom, and have been so for a long time despite short lived attempts to create other… …   Wikipedia

  • List of newspapers in Jordan — This is a list of newspapers in Jordan. Name Established Language Editor Period Political View Website Ad Dustour 1967 Arabic Saif Alsharif Daily Pro government/ Semi independent www.addustour.com Al Arab Al Yawm 1997 …   Wikipedia

  • List of 2006 human rights incidents in Egypt — The following is a list of notable events concerning human rights in Egypt in 2006. Although there is no single accepted definition of what constitutes a human rights incident in common use, those listed here are commonly called either human… …   Wikipedia

  • Nawara Negm — (نوارة نجم, IPA: [nɑwˈwɑːɾˤɑ ˈneɡm]) (born in Cairo in 1973) is an Egyptian journalist, blogger and human rights activist based in Cairo, Egypt. Daughter of the leftist poet Ahmed Fouad Negm and Islamist thinker and journalist Safinaz Kazem …   Wikipedia

  • Amman — For other meanings, see Amman (disambiguation) Ammān عمّان ʿAmmān   City   A view …   Wikipedia

  • Bechara El Khoury — (1890 1 January 1964) (Arabic: بشارة الخوري) was the first post independence President of Lebanon, holding office from 21 September 1943 to 18 September 1952, apart from an 11 day interruption (11 22 November) in 1943. He had previously served… …   Wikipedia

  • Mahmoud Mohamed Taha — (1909 ndash; January 18 1985) was a Sudanese political figure and theologian. Taha played a prominent role in Sudan s struggle for independence, and was a cofounder of the Sudanese Republican Party. He was notable for his advocacy of liberal… …   Wikipedia

Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”